Miksi Helmetin varauksissa varmaani kirja näyttää että se on varattu, vaikka kirjaa on useita kappaleita hyllyssä? Eikö silloin kirja pitäisi lähteä heti…

Kysytty

Miksi Helmetin varauksissa varmaani kirja näyttää että se on varattu, vaikka kirjaa on useita kappaleita hyllyssä? Eikö silloin kirja pitäisi lähteä heti liikkeelle, eikä minun odottaa lainatun kappaleen palautusta? Tarkoitan siis tilannetta, jossa kirjaa on useita kappaleita, joista osa lainassa, osa hyllyssä. Miksi joudun odottamaan?

Vastaus

Vastattu

Kirjastojärjestelmämme toimii niin, että kun varauksen tekee kirjaan, jota on hyllyssä, se tarkistaa ensin valitsemasi noutopaikan ja tekee sen mukaan päätöksen minkä kirjaston varausten hakulistalle pyyntösi tulee.

Jos varauksen noutopaikka on Espoossa, kirjastojärjestelmä katsoo ensin Espoon kirjastojen tilanteen, aloittaen noutokirjastosta. Jos noutokirjastossa ei ole vapaita kappaleita, katsotaan ensin isompien kirjastojen tilanne ennen pienempiin siirtymistä. Jos Espoossa ei ole vapaita kappaleita, siirrytään muiden kaupunkien kappaleisiin. Helsingissä aloitetaan ensisijaisesti Helsingin kappaleista ja sitten muut Helmet-alueen kaupungit.

Suljetuiksi merkittyjen kirjastojen hyllyssä-tilaista aineistoa ei huomioida. Suljettu ei tässä tarkoita pienen kirjaston kiinnioloa viikonloppuisin: jos pienessä Helsingin kirjastossa on vapaa kappale, varaus ei siirry toiseen kaupunkiin ennen kuin pienessä kirjastossa ollaan käsitelty varauslista maanantaina eikä ole löydetty varattua aineistoa.

Eli varauksesi on koko ajan kirjastojärjestelmän kautta henkilökunnan käsittelyssä. Jos ensimmäisen kirjaston hyllyssä-tilaista kappaletta ei löydykään, henkilökunta merkitsee kirjan kadonneeksi, jolloin varaus siirtyy järjestyksessä seuraavan kirjaston hakulistalle.

Palautuvat kappaleet ovat villi kortti: Jos aineistosta on varaus, jonka noutopaikka on Espoo ja joku palauttaa siitä kappaleen Helsinkiin ennen kuin Espoossa on ehditty käsitellä varauslista, niin sitten tuo palautunut kappale lähtee tulemaan asiakkaalle, vaikka aineistoa löytyisikin Espoon kirjastoista tai jopa noutokirjastosta hyllyssä.

Eli vasta kun varattua kirjaa on fyysisesti käsitelty jossain kirjastossa, se voidaan laittaa liikkeelle, jolloin tilaksi muuttuu matkalla ja varauksissasi näkyy tietyn kirjaston kappale. Taustalla järjestelmä käsittelee varausta jatkuvasti tilanteen mukaan.

Normaali varausten saapumisaika saman kaupungin sisällä on 2-3 arkipäivää ja toisista kaupungeista (jonkin verran kirjastosta riippuen) päivän tai kaksi pidempään. Jos kirja on hyllyssä käyttämässäsi kirjastossa, varaamisen sijaan kannattaa soittaa ko. kirjastoon ja pyytää henkilökuntaa tarkistamaan tilanne.