Miksi Halikossa soitetaan kirkonkelloja klo 07 ja 19 joka päivä, myös viikonloppuisin? Mitä ovat papinkellot? Soitetaanko kuolinkelloja siihen aikaan kun…

Kysytty

Miksi Halikossa soitetaan kirkonkelloja klo 07 ja 19 joka päivä, myös viikonloppuisin? Mitä ovat papinkellot? Soitetaanko kuolinkelloja siihen aikaan kun henkilö on kuollut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelin asiaa Salon seurakunnasta:

Halikossa on tapana soittaa kesäaikana ns. aamu- ja ehtookellot (kello 7 ja 19).

Papinkellot soitetaan Halikossa kello 9.45. Ajatuksena tässä soitossa on ollut muistuttaa joko vielä kirkon viereisessä pappilassa viipyilevää tai kirkkovieraiden kanssa keskustelemaan jäänyttä pappia jumalanpalveluksen viettoon valmistautumisen aloittamisesta. Vähän ennen kello kymmentä soitetaan niin sanottu sisäänsoitto muistutukseksi kirkonmäellä olevalle kirkkokansalle jumalanpalveluksen alkamisesta.

Kuolinkellot soitetaan Halikossa omaisten niin toivoessa kello 11.00. Lisäksi on tapana, että kelloja soitetaan vainajaa ruumishuoneelle saatettaessa. Tämä tapahtuu nykyisin kauko-ohjauksella ruumissaaton saapuessa kirkkomaan kulmalle.

Eri seurakunnissa voi olla erilaisia käytäntöjä. Suntion käsikirjassa (Kirjapaja 2001) todetaan, että monissa seurakunnissa kirkonkellojen soitto pohjautuu vanhan soittotavan perustalle: kirkonkellojen soittaminen on sellainen symboliviestinnän muoto, jossa voidaan noudattaa paikallisia perinteitä.