Miksi haikara ei pesi Suomessa?

Kysytty

Miksi haikara ei pesi Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Haikara" ei ole yksi laji vaan aika iso samankaltaisten lintujen ryhmä. Wikipedian mukaan seuraavat haikaralajit luetaan kotimaiseen linnustoon ja muutama niistä (kaulus- ja harmaahaikara) pesii täällä säännöllisesti:

* Kaulushaikara (Botaurus stellaris) Pesii vakituisesti
* Pikkuhaikara (Ixobrychus minutus) Tavattu neljä kertaa
* Yöhaikara (Nycticorax nycticorax) Tavattu useita kertoja
* Lehmähaikara (Bubulcus ibis) Tavattu kolme kertaa
* Rääkkähaikara (Ardeola ralloides) Tavattu useita kertoja
* Silkkihaikara (Egretta garzetta) Tavattu useita kertoja
* Jalohaikara (Egretta alba) Tavataan vuosittain
* Harmaahaikara (Ardea cinerea) Pesii vakituisesti
* Ruskohaikara (Ardea purpurea) Tavattu useita kertoja

Jos kysyjä pohtii sitä, miksi Suomessa pesii vakituisesti vain kaksi haikaralajia, lienee vastaus sopivien elinympäristöjen puuttuminen ja liian kylmä ilmasto. Harmaahaikarakin on melko eteläinen laji ja on runsastunut vasta viime vuosikymmeninä, ehkä ilmaston lämpenemisen ansiosta. Kaulushaikaran tarvitsemia ruovikoita löytyy kyllä Suomen rannikoilta ja suurilta järviltä, mutta se ei ole sopeutunut elämään jään pitkään peittämällä alueella, vaan suosii lauhkeampia alueita.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Viisastelut sikseen, kysyjä tarkoittaa tietysti kansantuntemaa kattohaikaraa. Lajia tavataan kyllä säännöllisesti Suomessa, mutta pesiminen jäänyt toistaiseksi vain muutamaksi yritykseksi. Miksi? Sitä en tiedä ja olisi mukava kuulla.