Miksi eduskunnan äänestystulostaulussa on 'Jaa' eikä 'Kyllä' termi?

Kysytty

Miksi eduskunnan äänestystulostaulussa on 'Jaa' eikä 'Kyllä' termi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana Jaa on perua ruotsin kielestä ja sen käyttö eduskunnan äänestyksissä periytyy Ruotsin vallan aikana alkaneilta säätyvaltiopäiviltä, joiden historia ulottuu 1460-luvulle asti. Äänestyskäytännöstä Jaa–Ei säädettiin vuoden 1869 valtiopäiväjärjestyksen 59 §:ssä ja edelleen vuoden 1906 valtiopäiväjärjestyksen 65 §:ssä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1906/19060026001. Nykyisin asiasta on säädetty eduskunnan työjärjestyksessä (40/2000): https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000040

Jaa-sanalla on yhtymäkohtia myös yleisesti vanhaan äänestystapaan. Säätyvaltiopäivien talonpoikaissäädyssä käytettiin huutoäänestystä. Jaa ja Nej (myöhemmin Ei) olivat helppoja huudettavia. Jaa:n sijasta Kyllä olisi taipunut hankalammin, kun taas Ei-sana on lähellä ruotsin Nej:tä tai Ej:tä ja se on kääntynyt vaivattomasti suomalaiseksi Ei:ksi.