Miksi dalmatialaisia on juuri 101 kyseisessä tarinassa?

Kysytty

Miksi dalmatialaisia on juuri 101 kyseisessä tarinassa?

Vastaus

Vastattu

Dodie Smithin kirja "101 dalmatialaista" on ilmestynyt suomeksi 1966. Uutta painosta kaivattaisiin kovasti. Tarinassa koirapariskunta

Pongo ja Missis saavat kokonaista 15 pentua, tietysti dalmatialaisia. Cruella Devil (käännetty monella eri nimellä suomeksi) haluaa saada tyylikkään koirannahkaturkin dalmatialaisista ja ostaa dalmatialaisen pentuja. Hän varastaa "kennelinsä" joukon jatkoksi Pongon ja Missiksen pennut. Cruella Devil oli päättänyt perustaa koirannahkaturkisliikkeen, siksi hän tarvitsee dalmatialaisia paljon.Pongo ja Missis lähtevät pelastamaan hämyhaukun avustuksella pentujaan, mutta päättävät pelastaa kaikki Cruella Devilin "kennelin" asukkaat. Tässä vaiheessa kirjassa dalmatialaisia on 99 kappaletta.

  Koirat pelastuvat ja kun joukkoon vielä liittyvät Perdita, joka on toiminut pentujen varaemona niitten ollessa pieniä ja hänen puolisonsa Prinssi, on koiria 101. "101 dalmatialaista" on parempi kirjan nimi kuin esim. "Liuta dalmatialaisia".Alkuidean kirjaan kirjailija sai vieraastaan, joka katsellessaan Smithin dalmatialaisia sanoi : "Niistä saisi upean turkin".

  Samoista kirjoista kertoo myös saman kirjailijan kirja "Hämyhaukku".

0 ääntä

Kommentit

Tarkoitin siis, että onko kirjailija jostain tietystä syystä päättänyt, että lukumääräksi tulisi juuri 101? Olen siis nähnyt kyseisen Disneyn piirroselokuvan monta kertaa ja se poikkeaa tuosta alkuteoksesta siten, että Pongo ja Perdita saavat 15 pentua ja kun pennut ryöstetään, ne viedään maaseudulle kartanoon, jossa on niiden lisäksi 84 eläinkaupasta ostettua pentua, eli yhteensä 99 pentua ja kun vielä Pongo ja Perdita lisätään joukkoon, koiria on yhteensä 101.