Miksi bensatankin korkki on jossain autoissa vasemmalla ja jossain oikealla?

Kysytty

Miksi bensatankin korkki on jossain autoissa vasemmalla ja jossain oikealla?

Vastaus

Vastattu

Bensatankin korkin sijainti tosiaankin vaihtelee. Minkäänlaista vedenpitävää sääntöä sille, miksi osassa autoista se on oikealla ja osassa vasemmalla, ei ole.

Tankin korkin paikkaa määrittää se, miten auto on suunniteltu ja missä kohtaa autoa itse bensatankki sijaitsee. Osa auton valmistajista sijoittaa korkin aina samalle puolelle autoa mallista riippumatta, osa valmistajista vaihtelee korkin paikkaa.

Lähteissä, joita tutkin, oli hieman vaihtelevia ja ristiriitaisiakin arvioita siitä, vaikuttaako tankin paikkaan se, minkäpuoleinen liikenne auton valmistusmaassa on. Esimerkiksi Tekniikan maailmassa sanotaan, että "korkin paikan voi myös päätellä valmistusmaan liikenteen puoleisuuden mukaan: esimerkiksi saksalaisissa autoissa täyttöaukko on usein oikealla ja japanilaisissa vasemmalla". Toisessa lähteessä taas sanotaan, että suurin osa mannermaisista autonvalmistajista Euroopassa sijoittaa täyttöaukon vasemmalle puolelle. Tästä voisi ehkä päätellä, että bensatankin korkin paikka vaihtelee eikä minkäänlaista säännönmukaista syytä siihen, miksi näin on, ole tiedossa.

Lähteet:

https://www.shipacarinc.com/what-is-the-reason-that-gas-tanks-are-not-located-on-the-same-side-in-all-cars/

https://rislone.com/blog/general/why-are-fuel-doors-on-different-sides/

https://tekniikanmaailma.fi/teemalehti/opas-kaikkeen/missa-tankin-korkki-on/