Miksi avoliitossa asuva ei saa työasuntovähennystä?

Kysytty

miksi avoliitossa asuva ei saa työasuntovähennystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työasuntovähennyksen myöntäminen perustuu tuloverolakiin. Asiaa koskeva ajantasainen lainsäädäntö löytyy Finlex-palvelusta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921535?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ty%C3%B6asuntov%C3%A4hennys

Lain mukaan avoliitossa asuva voi saada työasuntovähennystä vain siinä tapauksessa, jos avopuolisoilla on yhteinen alaikäinen lapsi.

Lakia tarkasteltiin viimeksi vuonna 2018, jolloin lain soveltamista ehdotettiin laajennettavaksi myös avopuolisoihin. Asiassa päädyttiin kielteiselle kannalle eikä lakiin tullut muutosta. Esitettyihin perusteisiin voi tutustua valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä 19/2018 kohdasta Työasuntovähennys. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Documents/VaVM_19+2018.pdf

Haku eduskunnan valtiopäiväasiakirjoista hakusanalla työasuntovähennys paljastaa, että kansanedustajat ovat tehneet aiheesta useammankin kirjallisen kysymyksen. https://www.eduskunta.fi/FI/search/Sivut/Vaskiresults.aspx?k=lains%c3%a4%c3%a4d%c3%a4nt%c3%b6#Default=%7B%22k%22%3A%22ty%C3%B6asuntov%C3%A4hennys%22%2C%22o%22%3A%5B%7B%22p%22%3A%22Valtiopaivavuositeksti%22%2C%22d%22%3A1%7D%5D%2C%22l%22%3A1035%7D

1 ääntä

Kommentit

Ei sitä saa myöskään yksinasuva, joka joutuu majoittumaan siirretyn (alueellistetun) työpaikan lähellä työviikon ajan ja viettää omassa kodissaan viikonloput, vapaapäivät ja lomat.