Mikäköhä merkki on kyseessä? itsellä epäily että liittyisi jollain tapaa kertausharjoituksiin..

Kysytty

Mikäköhä merkki on kyseessä? itsellä epäily että liittyisi jollain tapaa kertausharjoituksiin..

Vastaus

Vastattu

Tämä onkin mielenkiintoinen. Merkki ei esiinny käsillä olevassa alan kirjallisuudessa:

  • Kaipainen, L. (1995). Vapaa Suomi: Suojeluskunta- ja lottamerkit kertovat. Kustannusosakeyhtiö Ajatus.
  • Mäkitalo, J. (1995). Puolustusvoimien kurssi- ja suoritusmerkit. [kustantaja tuntematon].
  • Tetri, J. E. (1998). Kunniamerkkikirja (2. täyd. p.). Ajatus.
  • Tiainen, J. (2010). Suomen kunniamerkit: The orders, decorations and medals of Finland. Apali.

Merkin päiväys voisi tosiaan viitata johonkin kesän 1935 sota- tai kertausharjoitukseen. Merkittäviä sotaharjoituksia ei kyseisenä vuonna järjestetty rahoituksen puutteen vuoksi. Suomen kuvalehden 13.4.1935 uutisen perusteella mitalin kääntöpuolen päivämäärät 11.6-10.7.1935 osuvat esimerkiksi Kymenlaakson ja Pohjois-Pohjanmaan sotilasläänien kertausharjoituksiin.

Lisätietoja 1930-luvun harjoitustoiminnasta SKK:n diplomitöissä: