Mikähän laulu se oli, jossa kerrotaan maasta- tai maahanmuuttajasta. Ja sanat menivät jotankin näin... Äiti lauloi näin on kotimaan sun pohjanlahden tuolla…

Kysytty

Hei! Mikähän laulu se oli, jossa kerrotaan maasta- tai maahanmuuttajasta. Ja sanat menivät jotankin näin... Äiti lauloi näin on kotimaan sun pohjanlahden tuolla puolen. Ei ehkä juuri näin mutta sinne päin...Kuulin tämän n. 30 vuotta sitten koulussa ollessani ja nyt ehkä vuosi tai puolivuotta sitteni iskelmäradiossa. Tämä laulu on pyörinyt mielessäni monet kymmenet vuodet..Laulaja on ehkä Eero Aven, mutta voi olla muukin. Olisin hyvin kiitollinen jos laulun nimi ja esittäjä löytyisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eero Avenin tuotannosta löytyy kappale nimeltään Siirtolaisen tie, jossa äiti ja siskot jäävät kaipaamaan lasta. Kertosäkeessä lauletaan "Kaipaamaan sua kaikki me jäimme. Miksi piti sun lähteäkään. Kunpa palaisit luoksemme kotiin. Rakkaampaa paljon meille se ois. Kaipaamaan sua kaikki me jäimme. Kirjekyyhkynen viestejään tuo. Miksi kohtalo kirosi meitä. Lapsemme siirtolaisen tie vei." Laulussa puhutaan äidistä, mutta pohjanlahtea ei mainita. Kappale löytyy esimerkiksi. https://youtu.be/Mwofs_DHtHY