Mikähän elokuva kyseessä? Kertoi kreikkalaisista jumalista. Siinä oli mm.kohtaus,missä luurangot taistelivat. Värielokuva, mahd.italialainen, tv:stä sitä…

Kysytty

Mikähän elokuva kyseessä?
Kertoi kreikkalaisista jumalista. Siinä oli mm.kohtaus,missä luurangot taistelivat. Värielokuva, mahd.italialainen, tv:stä sitä katselin, olisiko ollut 60-70-lukua.
Elokuva on kaihertamaan mieltäni.

Vastaus

Vastattu

Kuvailusi kuulostaa elokuvalta Taistelu kultaisesta taljasta (Jason and the Argonauts) vuodelta 1963, https://www.imdb.com/title/tt0057197/. Siinä thessalialainen sankari Iason, Iolkoksen kuninkaan Aisonin poika, joka on lähetetty turvaan valtaa himoitsevilta sukulaisilta kasvamaan aikuiseksi, palaa vaatimaan kuninkuutta. Se hänelle luvataankin, mutta edellytyksenä on noutaa Kholkiista maaginen Kultainen talja. Iason lähtee matkaan retkueensa eli argonauttien kanssa. Matkalla on edessä monenlaisia esteitä, muun muassa juuri tuo luurankoarmeija. Jumalat esiintyvät elokuvassa myös varsin suuressa roolissa, erityisesti Hera on Iasonin suosija. Elokuvan erikoisefektit olivat aikoinaan poikkeukselliset, Ray Harryhausenin käsialaa, https://artuk.org/discover/stories/jason-and-the-argonauts-at-60-revisi…. Kohtauksia kuvattiin aidoilla antiikin temppelin raunioillakin (Paestumissa, Italiassa), mutta elokuva on amerikkalainen.