Mikael Niemen kirjassa Karhun keitto on sivulla 40: "Hänen silmänsä olivat kalvakansiniset ja niissä oli vihreitä saamelaisläikkiä" Mitä ovat silmien vihreät…

Kysytty

Mikael Niemen kirjassa Karhun keitto on sivulla 40:
"Hänen silmänsä olivat kalvakansiniset ja niissä oli vihreitä saamelaisläikkiä"

Mitä ovat silmien vihreät saamelaisläikät?

Vastaus

Vastattu

Varsinaisesti silmien vihreiden saamelaisläikkien merkityksestä tai alkuperästä ei tunnu löytyvän tietoa. Alkukielisessä Niemen tekstissä (ruotsi, Koka björn) lainaus kuuluu näin: “Hans ögon var blekblå med gröna samiska stänk. Som jokkarna. Som fjällen.”

Ruotsin stänk tarkoittaa kirjavaa. Kyse olisi siis sinisistä silmistä, joissa on jokien tai tunturien värisiä vihreitä läikkiä. Siitä, onko olemassa perimätietoa siitä, että kyseessä olisi erityinen saamelainen piirre tai ilmiö, ei siis ole tietoa.

Pohdimme kysymystä yhdessä Pajalan kirjaston kanssa. Tämän enempää emme onnistuneet asiaa avaamaan.