Mikä tai kuka määrittelee moottoriteillä tunnelien ja liittymien numeroinnin suunnan?

Kysytty

Mikä tai kuka määrittelee moottoriteillä tunnelien ja liittymien numeroinnin suunnan? Esimerkiksi Valtatie 1 numerointi alkaa Turusta, mutta miksi näin on? Toiseksi liittymien taikka tunnelien numerointi ei aina ala numerosta 1. Mistä tämä johtuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtatie 1:n tunneleista ja niiden numeroinnista on vastattu aiemmin 22.09.2017 Kysy.fi-palvelussa näin:

Liikenteen asiakaspalvelu Ely-keskus / Tieyhtiö Ykköstie Oy vastasivat seuraavasti:

"Osana E18 Muurla-Lohja EKM haketta toteutettiin 7 tunneliparia, jotka avattiin liikenteelle 11/2008-1/2009:

 Nro 3: Hepomäen tunneli

 Nro 4: Lakiamäen tunneli

 Nro 5: Tervakorven tunneli

 Nro 6: Pitkämäen tunneli

 Nro 7: Orosmäen tunneli

 Nro 8: Karnaisten tunneli

 Nro 9: Lehmihaan tunneli

Tunneli Nro 1 lienee varattu E18 Turun kehätielle Raision keskustan kohdille suunniteltuun tunneliin.
Tunneli Nro 2 on Isokylän tunneli E18 moottoritiellä Salossa, avattiin liikenteelle vuonna 2003. Tuohon aikaan tunneleita ei liene merkityn numeroin kuten nykyään."

Lähde: Kysy.fi Valtatien ykkösen tunnelien numeroinnista - tunnelit 1-3 | Kysy.fi (archive.org)

Mikäli haluat lisää tietoa tunneleiden numeroinnista ja niiden suunnista, sinun kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi Liikenteen asiakaspalveluun https://liikenne.palautevayla.fi/help