Mikä sieni kyseessä? Kasvaa lahoavassa koivun kannossa, syyskuussa huomasin, väri vaaleanpunainen/lohenpunainen, ruusukemainen. Koko: leveys n. 15 cm, korkeus…

Kysytty

Mikä sieni kyseessä? Kasvaa lahoavassa koivun kannossa, syyskuussa huomasin, väri vaaleanpunainen/lohenpunainen, ruusukemainen. Koko: leveys n. 15 cm, korkeus n. 10 cm. Selvästi erottuvat pillikkeet, ei heltat. Liitän kuvan. Kasvupaikka metsän reunassa Iisalmen alueella maalla.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaisi olla Hytyrypykkä (Phlebia tremellosa)
(myös Merulius tremellosus ja Phlebia imbricatus) Linkki 3D malliin.

Kuvia myös sivulla  lajit.fi.

Lajinmääritystä kannattaa vielä tarkistaa esim. Lajit.fi Foorumilta, Suomen sieniseurasta tai Pertti Salon Suomen sienioppaasta.