Mikä Plexippus paykulli tämä on? Kiipeilee täällä. En ennen ole nähnyt ja vessapöntössa oli aasialainen jokiliero Luuli, että oli tullut hänestä, mutta…

Kysytty

Mikä Plexippus paykulli tämä on? Kiipeilee täällä. En ennen ole nähnyt ja vessapöntössa oli aasialainen jokiliero Luuli, että oli tullut hänestä, mutta selvitin asian hänelle. Olen ymmärtänyt, että tulisivat mullan mukana?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kuvan hämähäkki näyttää kovasti Seeprahyppijältä, tästä löytyy paljonkin sivustoja ja kuvahaulla kuvia.

Lajia esiintyy ainakin Etelä-Suomessa:

Seeprahyppijä eli kiviseeprahypykki (Salticus scenicus) on hyppyhämähäkkien (Salticidae) heimoon kuuluva laji. Se on saanut nimensä mustavalkoraidallisesta väristään ja tavasta hypätä vihollisen kimppuun. Maailmalla seeprahyppijät ovat melko yleinen laji. Suomessa niitä voi löytää lähes koko maassa, mutta se on yleisempi eteläosissa. Se eksyy sisätiloihin, mutta elää yleensä kallioilla ja kivikossa, kivimuureilla.

Näistä aika söpön näköisistä ja hyödyllisistä hyppyhämähäkeistä on mainio kirja: Sami Karjalainen: Suomen hyppyhämähäkit- katso silmiin ja ihastu! Kannattaa käydä kirjastostasi lainaamassa. Lohjalla Lukki-kirjastoissa:

 https://lukki.finna.fi/Record/lukki.919437?sid=3018872399