Mikä on Vikke nimen alkuperä ja onko yleistä nimipäivää vaikka nimeä ei löydy almanakasta?

Kysytty

Mikä on Vikke nimen alkuperä ja onko yleistä nimipäivää vaikka nimeä ei löydy almanakasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vikke on sekä Viktorin että Ludvigin kutsumamuoto, minkä lisäksi sitä on käytetty ainakin Vilhelmistä johdettujen Vilhon ja Villen lempinimenä. Vikke-nimelle on siis mahdollista esittää monta vaihtoehtoista taustaa ja monta potentiaalista nimipäivää.

Viktor on yleinen muunnelma latinan nimestä Victor, joka tarkoittaa 'voittajaa'. Viktor oli Suomen almanakassa 1700-luvulta alkaen, ja nykyisin se on ruotsinkielisessä almanakassa. Suomenkielisessä almanakassa sitä edustaa Vihtori. Vikke voisi siis viettää nimipäiväänsä Vihtorin päivänä 22. maaliskuuta.

Ludvigin kantanimi on muinaissaksan Chlodowehc, jonka merkitys on 'ylistetty taistelija'. Kansainvälisiä vastineita ovat muun muassa saksan Ludwig, englannin Lewis, ranskan Louis, espanjan Luis ja Luiz sekä italian Luigi. Sisarnimiä ovat esimerkiksi ranskan Louise ja suomalais-ruotsalainen Lovi(i)sa. Ludvig IX Pyhän muistopäivää vietetään 25. elokuuta, ja Suomen almanakassa Ludvig (eri kirjoitusasuissa) oli vuosina 1705-49 samoin 25.8. Uudelleen nimi oli almanakassamme 1771-1928, nyt 2.10., jona se on Suomen ruotsalaisessa almanakassa edelleen. Vikke voisi siis viettää nimipäiväänsä 25. elokuuta, joka on yhä Ludvigin sisarnimen Loviisan nimipäivä, tai Suomen ruotsalaisen almanakan mukaan 2. lokakuuta.

Vilhelm on muinaissaksalaista alkuperää ja sen merkitys on kutakuinkin 'lujatahtoinen kypäränkantaja'. Vikke voisi siis viettää nimipäiväänsä myös 6. huhtikuuta.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön