Mikä on Viitasaari -sanan etymologia? (Siis paikannimi)

Kysytty

Mikä on Viitasaari -sanan etymologia? (Siis paikannimi)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalainen paikannimi kirjassa, toimittanut Sirkka Paikkala ( Gummerus, 2007) kerrotaan saarta ja seurakuntaa kutsutun vielä ainakin 1600-luvulla nimellä Viitasalo. Saaren nykyisiä nimiä ovat Viitasaari ja Vanha Kirkkosaari. Pitäjässä oli aiemmin kolme kirkkoa, jotka sijaitsivat läheisessä Keiteleen saaressa. Seurakunta itsenäistyi 1635 ja nykyinen kirkko sijaitsee Haapasaarella. Viita-nimi esiintyy muuallakin kunnan alueella, kuten esim. Viitajärvi, Viitamäki, Viita-aho ja Viitapuro.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1836213__Ssuomalainen%20pa…

2 ääntä

Kommentit

Sanojen alkuperästä:
Viita merkitsee nuorta metsikköä, tiheikköä, pajukkoa, siis "puisempaa" kuin pusikko.
Salo-sanalla on kaksi merkitystä: vanhaa metsää kasvava asumaton korpi, aarniometsä tai metsikköinen iso saari, sekin useimmiten asumaton.
Viita-alkuisista paikannimistä voisi pohtia, onko kyseessä alue, joka on ollut kaskettua peltoa ja sitten alkanut metsistyä, tahi järvestä tai suosta kuivattu alue, joka pukkaa puustoa. Tämä kaikki on tietysti tapahtunut, jos on, kauan sitten.