Mikä on vanhanpojan ja peräkammarin pojan ero?

Kysytty

Mikä on vanhanpojan ja peräkammarin pojan ero?

Vastaus

Vastattu

Peräkammarin pojalla tarkoitetaan täysi-ikäistä miestä, joka asuu vanhempiensa tai vanhempansa kanssa. Usein peräkammarin poikaan liitetään myös naimattomuus tai laajemmin sinkkustatus sekä työttömyys ja eräänlainen toimettomuus.

Vanhapoika sen sijaan on sukulaistermi vanhallepiialle (engl. spinster). Yli 24-vuotiaiden naimattomien naisten oli aikoinaan maksettava ns. vanhanpiian veroa, ja näin ollen noin 25 vuoden ikäisten naisten katsottiin ohittaneen parhaan naimaikänsä. Vanhallepojalle ei tiettävästi ole yhtä selvää historiallista ikärajaa.

Vanhapoika tai vanhapiika ei siis viittaa varsinaisesti vanhoihin ihmisiin, vaan yksinkertaisesti naimattomiin aikuisiin, joiden pariutumista on pidetty epätodennäköisenä. Peräkammarinpojan ja vanhanpojan ero on se, että peräkammarinpoikaa pidetään epäitsenäisenä, koska tämä asuu muiden nurkissa, kun taas vanhapoika vain on vailla parisuhdetta, vaikka on jo parhaan naimaikänsä ohittanut.

Kumpikaan termi ei ole kovin nykyaikainen tai korrekti, mutta niitä käytetään siitä huolimatta. Luultavasti merkityksetkin elävät sosiaalisten säännöstöjen muuttuessa.