Mikä on tiettävästi pisin taksimatka, minkä joku on tehnyt ja paljonko tämän matkan hinnaksi tuli?

Kysytty

Mikä on tiettävästi pisin taksimatka, minkä joku on tehnyt ja paljonko tämän matkan hinnaksi tuli?

Vastaus

Vastattu

Pisimmän koskaan tehdyn taksimatkan määrittämistä hankaloittaa jossakin määrin se, että kirjatut "viralliset" ennätykset ovat enemmänkin taksilla tehtyjä matkoja kuin todellisia taksimatkoja ja näiden matkojen "hinnat" pelkkiä taksamittarin lukemia.

Tämänhetkiset Guinnessin ennätyksenhaltijat ovat britit Paul Archer, Leigh Purnell ja Johno Ellison, jotka lähtivät helmikuussa 2011 15 kuukautta kestäneelle maailmanympärimatkalle vuokraamallaan taksiautolla. Pituutta matkalle tuli  43 319,5 mailia (lähes 70 000 kilometriä) ja taksamittarin mukaiseksi hinnaksi 79 006,80 puntaa (109 954 dollaria). Edellinen ennätys oli vuodelta 1994, Jeremy Levinen, Mark Aylettin ja Carlos Arresen 21 691 mailin ja noin 40 000 punnan (64 645 dollarin) matka Lontoosta Kapkaupunkiin ja takaisin.

Vahva ehdokas pisimmäksi todelliseksi taksimatkaksi voisi olla Australiassa vuonna 1930 tehty kuljettaja Charlie Heardin ja hänen kolmen naismatkustajansa (Ada Beal, Lil Wilmot, Eileen Glenny) 7 000 mailin (11 200 kilometrin) lähes kolme kuukautta kestänyt matka Lornesta Darwiniin ja takaisin. Täsmällistä hintaa tälle matkalle en valitettavasti onnistunut löytämään, mutta käsiini saamieni lähteiden mukaan saamillaan rahoilla Heard osti itselleen autokorjaamon.

Kirjallisuutta:
Paul Archer, Johno Ellison, It's on the meter : traveling the world by London taxi
Larry O'Toole, The world's longest taxi fare : Geelong to Darwin and return in Charlie Heard's Hudson