Mikä on tämä mökkipihalla kasvavassa tammessa oleva valkoinen ”pesä”?

Kysytty

Mikä on tämä mökkipihalla kasvavassa tammessa oleva valkoinen ”pesä”? Kts. kuvaliite.
Se on vaahtomainen ulkomuodoltaan, mutta koostumus on hartsimainen ja varsin kiinteä. Niitä on useita ja eri kokoisia. Isoimmat jopa viisi senttiä halkaisijaltaan.
”Pesässä” näytti asuvan pikkuruinen ötökkä (näkyy kuvassa), jonka peräosa on ruskea.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Veikkaukseni on, että valkoinen pallero on jonkin loispistiäisen kotelokehto ja ötökkä taas on jokin lude tai ehkä pikemminkin luteen nymfi.

Varmempaa lajintunnistusta kannattaa kysyä joko yliopiston biologian laitokselta tai facebook-ryhmästä Suomen ötökät.