Mikä on suomen suurin ötökkä? Täälä lähistöllä sammakko jäi auton alle ja heitin sen vetiseen ojaan. kasvien seasta uiskenteli esiin HIRVEÄN iso kuotiainen…

Kysytty

Mikä on suomen suurin ötökkä?

Täälä lähistöllä sammakko jäi auton alle ja heitin sen vetiseen ojaan. kasvien seasta uiskenteli esiin HIRVEÄN iso kuotiainen syömään! Melkein yhtä iso kuin sammakon raato, jos ei oteta mukaan jalkoja. iso, tai yhkä hiukan pidempi kuin tulitikkuaski! Anyway, Sen näkeminen yllätti minut ja se oli ainakin isoin ötökkä mitä mä oon ikinä nähnyt.

Vastaus

Vastattu

Euroopan suurin kovakuoriainen on tamminkainen eli tammihärkä (Lucanus cervus), mutta sitä ei esiinny Suomessa. Meidän suurikokoisista kuoriaisistamme isoin on sarvikuonokas, joka kookkaimmillaan voi olla viisisenttinen. Elinympäristön ja petomaisen käyttäytymisen perusteella todennäköisin ehdokas havaituksi ötökäksi lienee keltalaitasukeltaja (Dytiscus marginalis).

Lajikoulu: Tunnista kookkaat kovakuoriaiset (suomenluonto.fi)
tamminkainen (tammihärkä) - Lucanus cervus | Esiintyminen | Suomen Lajitietokeskus
keltalaitasukeltaja - Dytiscus marginalis | Tunnistus | Suomen Lajitietokeskus