Mikä on sukunimen Nurmi tausta ja merkitys? Kertoisitko jotain?

Kysytty

Mikä on sukunimen Nurmi tausta ja merkitys? Kertoisitko jotain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Uusi suomalainen nimikirja” (Otava, 1988) kertoo, että sukunimi ”Nurmi” on monien muiden sukunimien tapaan tullut paikannimistä. Nurmi on ollut vanhana kylännimenä ainakin Messukylässä ja Vahvialassa. Osa Nurmi-nimistä on esiintynyt myös tilojen niminä, josta nimi on sitten omaksuttu sukunimeksi. Osa Nurmi-sukunimistä taas on otettu nimiä muutettaessa, esimerkiksi nimien suomalaistamisaallon aikana.

Vanhimmat kirjalliset maininnat Niemi-nimisistä ovat peräisin Karjalankannakselta 1500-luvulta: Hans nurmi Viipurista 1544, lau nurmi Uudeltakirkolta 1546 ja Niilo Nurmi Lumijoelta 1540-luvulla. Varsinaisesti se kuitenkin yleistyi 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu osoitteessa http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 kertoo, että Nurmi on ollut nimenä 18 390 suomalaisella. Nykyisenä nimenä se on 8 924 suomalaisella, joista 4413 on miehiä ja 4 511 naisia.

Sukunimi ”Nurmi” perustuu luonnollisesti tuohon tietynlaista kasvillisuutta merkitsevään sanaan, jonka merkitys on kirjastoissa sähköisenä käytössä olevan ”Kielitoimiston sanakirjan” mukaan ’varsinkin ruohokasvien muodostama matala tiheä kasvipeite’. ”Suomen sanojen alkuperä” (osa 2; Suomalaisen kirjallisuuden Seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1995) tietää kertoa, että sanalle on vastineet monissa itämerensuomalaisissa kielissä ja että se on esiintynyt kirjakielessä Mikael Agricolan ajoista alkaen.