Mikä on sukunimen Kiuru alkuperä ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mikä on sukunimen Kiuru alkuperä ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Uusi suomalainen nimikirja” (Otava, 1988) kertoo, että sukunimi ”Kiuru” on kuultavasti karjalaista alkuperää, kuten monet muutkin lintuaiheiset sukunimet. Se siis viittaa ihan kyseessä olevaan lintuun, tieteelliseltä nimeltään Alauda arvensis. Kenties nimi ”Kiuru” on ollut alun perin lisänimi henkilölle, joka on muistuttanut jollakin tavalla kiurua, ja siitä se on voinut siirtyä sukunimeksi, mutta sen juuret katoavat kauas vuosisatojen taakse.

Sukunimi ”Kiuru” on varsin vanha, sillä se oli jo 1500-luvulla Karjalan lisäksi käytössä Satakunnassa. Varhaisimpia kirjallisia merkintöjä ovat hendrick Kiuru Viipurissa 1567, Antti kiuru 1567 ja Matz kiuru 1568 Jääskessä ja Nilss kiuru Uudellakirkolla 1560. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu osoitteessa http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 kertoo, että Kiuru-nimisiä suomalaisia on ollut 4 557, joista elossa olevilla nykyisenä nimenä se on 2 323 suomalaisella, 1 084 miehellä ja 1 239 naisella.

16 ääntä

Kommentit

mora

Mikä on Heldán sukunimen merkitys ja alkuperä?