Mikä on "sotarikos"? Onko sodassa siis oikeasti "sallittuja" tekoja? Eikö koko sota ole rikos!!! (Vastausta toivotaan selkokielellä....)

Kysytty

Mikä on "sotarikos"? Onko sodassa siis oikeasti "sallittuja" tekoja? Eikö koko sota ole rikos!!! (Vastausta toivotaan selkokielellä....)

Vastaus

Vastattu

Punaisen Ristin sivujen mukaan:

"

Sotarikoksiksi katsotaan esimerkiksi siviilihenkilöiden tai sotavankien tahallinen surmaaminen, kidutus tai epäinhimillinen kohtelu ja biologiset kokeilut. Myös muun muassa tahallinen hyökkäys siviiliväestöä kohtaan ja kansainvälisen suojamerkin petollinen käyttö ovat sotarikoksia. Yksittäinenkin teko voi olla sotarikos.

Sotarikoksiin voi syyllistyä myös valtion sisäisissä sodissa. Sotarikokset määritellään useissa sotarikostuomioistuimien peruskirjoissa sekä monien maiden kansallisissa lainsäädännössä. Suomessa sotarikos määritellään rikoslain 11 luvun 5 pykälässä."

https://www.punainenristi.fi/tyomme/humanitaarinen-oikeus/sotarikokset/

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sota ON rikos!!!