Mikä on Seela-nimen merkitys ja tausta?

Kysytty

Mikä on Seela-nimen merkitys ja tausta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seelan lähtökohtana saattaa olla heprean kalliota merkitsevästä sanasta juontuva nimi Sela, joka Vanhassa testamentissa on sekä miehen- että paikannimi. Suomessa Seela on vanhastaan ollut käytössä miehennimen Selim lempinimenä. Näyttelijätär Seela Sella lienee vaikuttanut siihen, että miehisestä alkuperästään huolimatta Seela on Suomessa vakiintunut naisennimeksi.

Lähteet:

Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja

Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön