Mikä on se puhallinsoitin jota emme näe koskaan missään orkestereissa. Vanha puinen todella pitkä putki, ainakin kaksi metriä ja soittimen ääni on puhaltajan…

Kysytty

Mikä on se puhallinsoitin jota emme näe koskaan missään orkestereissa. Vanha puinen todella pitkä putki, ainakin kaksi metriä ja soittimen ääni on puhaltajan ääni möreänä. Vaikea kuvailla, on yksi ihan kuuluisa mieslaulaja joka on käyttänyt samaa soitinta mutta en saa mieleeni sitä. Soitin, putki on suora putki eikä putkessa tietääkseni ole mitään erityistä, en tiedä miksi se soi sillä tavalla kuin soi, liekö puhaltajan teksiikasta kiinni. Mikä se soitin on, sillä on nimi.

Vastaus

Vastattu

Kuvauksen perusteella kyseessä vaikuttaisi olevan alunperin Pohjois-Australiasta kotoisin oleva didgeridoo. Tässä lainaus soittimen ominaispiirteistä:

"Soittimen pituus on yleensä 1–2 metriä. Reikiä puuhun ei porata, mutta putkilon kapeampaan päähän laitetaan suukappaleeksi mehiläisvahaa. Soitin saatetaan koristella perinteisin kuvioinnein, mutta myös koristelemattomat soittimet ovat yleisiä. Koska luonto on muovannut soittimen, kahta samanlaista didgeridoota ei ole.

Didgeridoon ääni tuotetaan suuaukosta puhaltamalla ja samalla huulia pärisyttämällä samoin kuin esim. trumpettiin tai pasuunaan puhallettaessa. Soitin vaatii niin paljon ilmaa, että keuhkojen tyhjäksi puhaltaminen tapahtuu jo muutamassa sekunnissa. Tämän vuoksi syntyi kiertoilmahengitystekniikka: samalla kun nenän kautta otetaan nopeasti uutta ilmaa, puhalletaan poskiin varastoitu ilma poskilihaksia puristamalla soittimeen. Näin soitto voi jatkua tauoitta kymmeniä minuutteja."

Lähde: Didgeridoo – pörisevä putki | Matkasto