Mikä on se lämpötila, jota sovelletaan aineiden kiinteiksi, nesteiksi ja kaasuiksi luokittelussa siten, että noista kolmesta siksi luokitellaan, jota se on…

Kysytty

Mikä on se lämpötila, jota sovelletaan aineiden kiinteiksi, nesteiksi ja kaasuiksi luokittelussa siten, että noista kolmesta siksi luokitellaan, jota se on siinä lämpötilassa?

Vastaus

Vastattu

Sulamispiste, kiehumispiste ja jähmettymispiste riippuvat siitä, mistä aineesta on kyse. Esimerkiksi veden kiehumispiste on celsiusasteikon alkuperäisen määritelmän mukaan tasan 100 celsiusastetta eli 373,15 kelviniä normaali-ilmanpaineessa. Vesi jäätyy eli jähmettyy 0 celsiuksen lämpötilassa.

Tähän kysymykseen on vastattu aiemminkin tällä palstalla. Täältä löytyy hyviä linkkejä tiedonhakuun;
https://www.kirjastot.fi/kysy/aineita-luokitellaan-kiinteihin-nesteisii…