Mikä on sanan "leväperäinen" etymologia?

Kysytty

Mikä on sanan "leväperäinen" etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leväperäinen tarkoittaa tehtävistään huolehtimatonta ts. piittaamaton, välinpitämätön, huolimaton. Leväperäinen kuulunee sanan levä yhteyteen ts. henkilö joka jättää asiat levälleen.

Teoksessa Suomen sanojen alkuperä, etymologinen sanakirja 1 (1995)kerrotaan, että osin tämän kautta ovat tulleet velaperäinen, veloperäinen 'laiska, saamaton' (Varsinais-Suomi Satakunta).

22 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mistä sana leväperäinen on lähtöisin. Levä kun on vähän limainen vesikasvi ja perä tarkoittaa takaosaa?