Mikä on sanan "ien" alkuperä? Mistä se on tullut suomen kieleen?

Kysytty

Mikä on sanan "ien" alkuperä? Mistä se on tullut suomen kieleen?

Vastaus

Vastattu

Ien-sanalla on juuret ikivanhassa suomalais-ugrilaisessa sanakerrostumassa. Sanalla on vastineet sukulaiskielissä, esimerkiksi unkarin íny, syrjäänin an, pin-an, viron ige (-med), inkerin ien ja karjalan ijen, igen. Suomalais-ugrilainen kantasana on mahdollisesti ollut iken tai iken.

Suomen sanojen alkuperä. Etymologinen sanakirja (SKS, 1992)

Etimologia szótár. Magyar szavak és toldalékok eredete (2006)