Mikä on sanan "aprikoida" etymologia ja onko se jotain sukua aprikoosille?

Kysytty

Mikä on sanan "aprikoida" etymologia ja onko se jotain sukua aprikoosille?

Vastaus

Vastattu

Kaisa Häkkisen Nykysuomen etymologisen sanakirjan (2004) mukaan aprikoida-verbin ainoa vastine on karjalan kielen sana aprikoija. Sanan äännerakenne ja levikki viittaavat siihen, että kyseessä voisi olla venäläinen laina, mutta varsinaista lainaetymologiaa ei ole tiedossa. Aprikoosi ei ole sukua aprikoida-sanalle, sillä aprikoosi on lainattu suomeen ruotsin sanasta aprikos.