Mikä on sana."kauna" etymologia?

Kysytty

Mikä on sana."kauna" etymologia?

Vastaus

Vastattu

Suomen sanojen alkuperä - etymologinen sanakirja (SKS, 1992) toteaa, että länsimurteissa on ollut sana kauhna, joka on on tarkoittanut akanaa, pientä erää tai hiukkasta. Sana on sitten saanut kuvainnoillisen merkityksen ja alkanut merkitä salavihaa, närää. Ilmaus 'kantaa kaunaa' on jäljitetty jo vuoteen 1589.
Joidenkin tulkintojen mukaan sanan alkuperä liittyy germaaniseen sanaan 'hauna', joka tarkoittaa pilkkaa tai balttilaiseen sanaan 'kauns', joka on tarkoittanut häpeää.

5 ääntä

Kommentit

Voiko muinaisnorja olla mahdolliesti liittyä sanan alkuperään? K-riimu nuoremmassa Futhnarkissa on lausuttu "Kaun". Kaun on viitannut haavaan, arpeen, vatsahaavaan yms.
Olisi helppo olettaa että näiden kantaminen toista ihmistä kohtaan liittyisi Suomen sanaan kauna