Mikä on Rosa Liksomin Kreisland-kirjan suhde suomalaisiin klassikoihin eli onko Liksomin kirjassa viittauksia/lainauksia suomalaisiin merkkiteoksiin?

Kysytty

Mikä on Rosa Liksomin Kreisland-kirjan suhde suomalaisiin klassikoihin eli onko Liksomin kirjassa viittauksia/lainauksia suomalaisiin merkkiteoksiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rosa Liksom on tullut tunnetuksi lyhyen proosan taitajana. Kreisland on Liksomin ensimmäinen romaani joka rakenteellaan ja kerrontatavallaan mukailee perinteistä "suurta suomalaista romaania". Aiheenakin on Suomen maaseutu ja sen ihmiset. Moniäänisyytensä vuoksi sitä on verrattu Joel Lehtosen Putkinotkoon, kerronnassaan mm. Kalevalaan, raivaajahenkisyydessään Heikki Turusen romaaneihin ja henkilögallerialtaan Ilmari Kiannon Ryysyrannan Jooseppiin. Mutta onko romaanissa viittauksia tai suoria lainauksia klassikkoihimme? Sen todistaminen vaatii sekä Kreislandin että "merkkiteosten" huolellista lähilukua ja vertailua.