Mikä on patriisitalo?

Kysytty

Hei

mikä on patriisitalo?

Vastaus

Vastattu

Hei,

patriisit olivat antiikin Rooman asukkaista varakkaimpia ja heillä oli paljon etuoikeuksia. Patriisien ryhmä koostui vanhoista ylimyssuvuista ja suurmaanomistajista. Patriisit olivat suljettu yhteiskuntaluokka ja he menivät naimisiin vain toisten patriisisukujen kanssa. Antiikin roomalaisen, varakkaan patriisin patriisitalo oli kadulle päin suljettu. Taloon pääsi vain yhdestä oviaukosta ja huoneet ja ikkunat avautuivat atriumiin. Atrium on huoneen ja sisäpihan yhdistelmä.

Lähteet:

Roomalainen taide:

5 ROOMALAINEN TAIDE – HI8 TAIDEHISTORIA (turku.fi)

Eriarvoiset roomalaiset:

Eriarvoiset roomalaiset (peda.net)

Kuvapankin kuvia patriisitaloista:

Kuvapankin valokuva otsikolla Renessanssin Patriisitalo – Lataa kuva nyt - Greifswald, Saksa, Arkkitehtuuri - iStock (istockphoto.com)