Mikä on paikannimen "Pesiö" etymologia?

Kysytty

Mikä on paikannimen "Pesiö" etymologia?

Vastaus

Vastattu

Suomalaisen paikannimikirjan mukaan Pesiö on kylä Suomussalmella Kainuussa, Ison ja Pienen Pesiönjärven ympärillä. Tuon kylän ensimmäisiä taloja on vuoden 1620 tienoilla perustettu Pesiö. Kirjassa kerrotaan talon perustajan olleen nimeltään alun perin Påhl Pesoinen, seuraavina vuosina sukunimi onkin manttaalikirjoissa muuttunut muotoon Pesiä. Nimi on kirjan mukaan yksi lisä nimipesyeeseen, johon kuuluvat myös Pesonen, Pesu, Pessa ja Pessi (< ven. Peša < Petr, Pjotr).

Kotuksen nimineuvonnasta voi kysyä lisätietoja

Paikannimien historiasta voi lukea yleistietoa Kotuksen verkkonäyttelystä