Mikä on omatoimikirjasto?

Kysytty

Mikä on omatoimikirjasto?

Vastaus

Vastattu

Omatoimikirjastoiksi kutsutaan kirjastoja, joihin on asennettu asiakkaiden omatoimikäytön mahdollistava järjestelmä. Näitä kirjastoja voit käyttää myös silloin, kun henkilökuntaa ei ole paikalla.

Kaikilla Helmet-kirjastoilla on yhteiset omatoimikirjastojen käyttösäännöt 1.11.2023 alkaen. Omatoimikirjastoja voivat käyttää kirjaston asiakkaat, jotka ovat hyväksyneet omatoimikirjastojen käyttösäännöt ja rekisteröityneet omatoimikirjaston käyttäjiksi. Rekisteröitynyt Helmet-kirjaston asiakas pääsee omatoimikirjastoihin sisään omalla kirjastokortilla ja tunnusluvulla.

Omatoimisen käytön aikana kirjastossa ei ole henkilökuntaa, mutta tiloja valvotaan teknisesti muun muassa kameroin. Yleensä omatoimikirjastossa voi lainata, palauttaa, käyttää asiakastietokoneita, lukea lehtiä ja vaikkapa työskennellä tai kokoustaa. Langaton verkko on käytettävissä. Henkilökunnan palveluajat ja omatoimisen käytön ajat kerrotaan kunkin kirjaston omilla sivuilla.

Omatoimikirjastoja voivat käyttää

  • 15 vuotta täyttäneet henkilöt, joilla on voimassa oleva Helmet-kirjastokortti ja jotka ovat rekisteröityneet omatoimikirjaston käyttäjiksi
  • Alle 15-vuotiaat lapset, joilla on voimassa oleva kirjastokortti ja joiden itsenäiselle omatoimikirjaston käytölle huoltaja tai muu lakisääteinen edustaja on antanut suostumuksen
  • Alle 15-vuotiaat lapset rekisteröityneen aikuisen seurassa.

Lähde: Helmet