Mikä on nykytutkimuksen kanta siihen, estääkö kahvin iltajuonti unen saamista? Vai onko haitta psykosomaattista kuten epäilijät sanovat?

Kysytty

Mikä on nykytutkimuksen kanta siihen, estääkö kahvin iltajuonti unen saamista? Vai onko haitta psykosomaattista kuten epäilijät sanovat?

Vastaus

Vastattu

Useissa lukemissani lähteissä todetaan, että nukkumiseen ja nukahtamiseen vaikuttaa kahvin sisältämä kofeiini, joka on keskushermostoon vaikuttava piriste. Se vaikuttaa etenkin aivoissa muodostuvaan adenosiiniin. Adenosiini on kemiallinen yhdiste, joka säätelee ihmisen uni-valve-rytmiä. Valveillaolon aikana adenosiinin määrä aivoissa lisääntyy ja alkaa vähitellen vaimentaa aivojen aktiivisuutta vireyden kannalta keskeisillä aivoalueilla. Runsas kofeiinin käyttö salpaa adenosiinireseptoreita. Siksi aivot pysyvät tavallista aktiivisempina eikä normaalia uneliaisuuden tunnetta tule tai se viivästyy.

Kofeiinin määrä verenkierrossa on suurimmillaan noin 30-60 minuutin kuluttua sen nauttimisesta ja sen vaikutus voi kestää ihmisen aineenvaihdunnasta riippuen neljästä jopa kahteenkymmeneen tuntiin. Kofeiinin erilaiset vaikutukset eri ihmisillä perustuvat moniin eri tekijöihin, kuten ikään, herkkyystasoon, kahvinjuonnin ja kofeiinin saannin säännöllisyyteen, käyttöajankohtaan ja perimään. Ihmisten kofeiiniaineenvaihdunnassa on geneettisiä eroja. Kofeiiniin kehittyy myös toleranssia. Se tarkoittaa, että kyky sietää kofeiinia kasvaa.

MTV-uutiset uutisoi elokuussa 2019 Sleep-tiedelehdessä julkaistusta yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta, jonka tuloksissa ei löydetty yhteyttä iltaisen kahvinjuomisen ja huonontuneen unenlaadun välillä. Tutkijat kuitenkin muistuttivat, että ihmisten herkkyys kofeiinille ja kofeiinin määrä voivat vaikuttaa merkittävästi siihen, millainen vaikutus myöhäisellä kahvinjuonnilla on uneen.

Lähteenä käytetty seuraavia kirjoja ja verkkoartikkeleita:

Matthew Walker: Miksi nukumme : unen voima (Tammi 2019)

Markku Partinen ja Anne Huutoniemi: Nuku hyvin (Docendo 2020)

Kuinka kauan kahvi valvottaa? - Työpiste (ttl.fi) Kuinka kauan kahvi valvottaa? Erikoispsykologi Heli Järnefelt, Työterveyslaitos. Julkaistu 12.9.2016.

Kofeiini ja terveys - Terveyskirjasto Kofeiini ja terveys. Sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki. Lääkärikirja Duodecim Julkaistu 17.4.2019.

Kofeiini ja uni - Kahvi ja terveys Kofeiini ja uni. Sisältö päivitety heinäkuussa 2017.

Hörpi rauhassa! Tutkimus osoittaa, ettei kahvi heikennä unta – toisin kuin nämä kaksi nautintoainetta - MTVuutiset.fi Hörpi rauhassa! Tutkimus osoittaa, ettei kahvi heikennä unta – toisin kuin nämä kaksi nautintoainetta. Julkaistu 7.8.2019.