Mikä on nuhde- sanan alkuperä? Eli mistä se on saanut sananjuuren?

Kysytty

Mikä on nuhde- sanan alkuperä? Eli mistä se on saanut sananjuuren?

Vastaus

Vastattu

 Suomen etymologisen sanakirjan  mukaan nuhde tarkoittaa moitetta, ojennusta, varoitusta ja läksytystä.

Nuhdella tarkoittaa länsimurteissa ja erityisesti Lounais-Suomen ja Länsipohjan murteessa 'torua, moittia, rangaista'. Viron kielessä on verbi nuhelda, preesensissä nuhtlen. Etelä-Virossa myös nuhkle- 'rangaista, kurittaa, läksyttää', murteissa 'lyödä, piestä'. Nuhtlus, nuhklus tarkoittaa rangaistusta. Suomesta norjanlappiin lainautunut sana nuk`tâlit tarkoittaa luulajan- ja inarinlapissa 'nuhdella' ja luulajanlapissa myös  'rangaista'.  Pidetään mahdollisena, että sana on suomen kielessä lainaa virosta. Vironkielisen sanan alkuperä on epäselvä.