Mikä on ns. fingerporillisen tilavuus?

Kysytty

Mikä on ns. fingerporillisen tilavuus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Fingerporillinen" eli sormustimellisen verran ei ole aivan täsmällinen mittayksikkö, koska sormustimia on eri kokoa (oman isoäitini ompelulaatikossa oli ainakin kahta eri kokoa) aivan kuten neulan käyttäjillä on erikokoisia sormia. Oma kuparista tehty, miehen pikkusormeen juuri ja juuri mahtuva sormustimeni on 20 milliä mitkä ja halkaisija on 10-15 milliä (suuaukko on hiukan soikea). Mittalusikalla ja vedellä tekemäni mittauksen perusteella tällä sormustimella mitattuna "fingerporillinen" on noin 5 millilitraa eli teelusikallinen, ei siis kovinkaan paljon.

Historiasta voi löytyä hyvinkin täsmällisiä vastineita käsitteelle, koska sitä lienee käytetty viinan anniskelussa vakavammassakin mielessä. Mutta yleisessä puheenparressa "fingerporillinen" tarkoittanee mitä tahansa "hyvin vähäistä" määrää, jonka ei ilmaisun käyttäjän näkökulmasta pitäisi herättää ulkopuolisissa moitteen halua.

Heikki Poroila

16 ääntä
Asiasanat

Kommentit

helt okej