Mikä on nimen Victoria alkuperä ja mistä kirjoista ja muista lähteistä alkuperästä voisi löytää lisää tietoa?

Kysytty

Mikä on nimen Victoria alkuperä ja mistä kirjoista ja muista lähteistä alkuperästä voisi löytää lisää tietoa?

Vastaus

Vastattu

Victoria on latinalaista alkuperää ja tarkoittaa voittoa sekä on roomalaisessa mytologiassa voiton jumalatar. Englanninkielisissä maissa nimestä tuli suositumpi kuningatar Viktorian aikaan 1800-luvulla, mutta se oli tunnettu jo 300-luvulla kristityissä maissa, joissa Pyhä Victoria -niminen marttyyri ja pyhimys teki siitä suositun.

Helmet-kirjastoista löytyy useita nimikirjoja, joista voisi löytyä lisää tietoa. Näitä ovat esimerkiksi

Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja

Vilkuna, Kustaa: Etunimet