Mikä on nimen Enni tarkoitus?

Kysytty

Mikä on nimen Enni tarkoitus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enni on puhuttelumuoto Einistä ja Einestä. Kyseessä lienee alkujaan Eino-nimen feminiininen vastike, jolloin nimen taustalla olisi muinaisgermaaninen nimi Enewald, "miekalla hallitseva".

Lisäksi Enni on viron kielessä muunnos Henrikasta ja Henrietestä. Tämä liittyy siihen, että Enni on Virossa ollut myös miehennimi, kutsumamuoto Heinrichistä.

Enni on ollut varsin suosittu nimi ennen sotia, ja uudelleen 1980-luvulta alkaen. Suomen almanakassa Eine ja Eini ovat olleet vuodesta 1929 ja Enni vuodesta 1950. Digi- ja väestötietoviraston Nimipalvelun mukaan Enni-nimeä on annettu Suomessa etunimeksi yhteensä 9144 kertaa.

Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja. WSOY 1999.

Liisa-Maria Patjas, Katleena Kortesuo: Uusi etunimikirja : Aadasta Äijöön. Karisto. 2015.

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/default.asp?L=1