Mikä on nimen Elli merkitys, etymologia?

Kysytty

Mikä on nimen Elli merkitys, etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elli-nimen alkuperästä on monia tulkintoja. Sitä voidaan pitää joko Helenan tai Eleonooran johdannaisena. Helena merkitsee kreikan kielellä "loistava", Eleonoora arabian kielellä "Jumala on valoni." Elli voi olla myös lempinimi monelle e-kirjaimella alkavalle naisen etunimelle. Nimi on vanha: se mainittiin jo 1882 kalenterissa. Suosioon vaikuttivat myös Juhani Ahon romaanit Papin tytär ja Papin rouva, joiden päähenkilö oli nimeltään Elli.

Lähde: Saarikalle-Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön.

34 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Elli on norjaisessa mytologiassa "vanhuus".