Mikä on (muistaakseni Ruotsiin sijoittuvan) romaanin nimi, joka kertoo kahdesta kasvavasta tytöstä, joista toisesta (köyhemmästä perheestä) tulee laulaja ja…

Kysytty

Mikä on (muistaakseni Ruotsiin sijoittuvan) romaanin nimi, joka kertoo kahdesta kasvavasta tytöstä, joista toisesta (köyhemmästä perheestä) tulee laulaja ja toisesta (varakkaammasta perheestä) ravintolan omistaja? Kirja kulkee läpi tyttöjen elämän, mutta sijoittuu joka vuosi aina vain samaan kesäpäivään.

Vastaus

Vastattu

Tämä voisi olla Sofia Lundbergin Kuin höyhen tuulessa. Siinä kaksi naapurintyttöä ovat kuin sisarukset huolimatta perheiden aineellisista eroista. Lilly on köyhän yhdeksänlapsisen perheen keskimmäisiä, jonka äiti kuolee synnytykseen. Viola perhe on varakkaampi ja heillä on rahaa laittaa Viola oppikouluun. Tyttöjen keskinäinen, salainen päivä on Lillyn äidin kuolinpäivä, 12.8. Heillä on silloin tapana kerätä ruusunpunaisia kiviä rannalta.

Tyttöjen elämä erkaantuu jo murrosiässä, vaikka yritystä yhteydenpitoon onkin. Lillystä tulee laulaja, varsin kuuluisa, ja hän muuttaa Pariisiin. Viola avioituu Gunnarin kanssa ja jatkaa ravintolassa. Vaikka Lilly esiintyy Ruotsissakin, hän ei ota yhteyttä ystäväänsä.

Viisikymmentä vuotta myöhemmin Lilly soittaa Violalle, että hän on kuolemaisillaan ja kahdeksankymppiset ystävykset tapaava viimein.