Mikä on matematiikkaan liittyvä kirja, jota muistan lukeneeni vuosia sitten, ehkä joskus vuoden 2000 tienoilla? Se saattaa olla lapsille suunnattu, koska siinä…

Kysytty

Mikä on matematiikkaan liittyvä kirja, jota muistan lukeneeni vuosia sitten, ehkä joskus vuoden 2000 tienoilla? Se saattaa olla lapsille suunnattu, koska siinä oli värillisiä kuvia, mutta aivan varma en ole. Muistelen myös, että samassa kirjassa olisi jollakin sivulla ollut jokin juttu, missä käännetään aakkoset päinvastoin, eli a:sta tulee ö, b:stä ä jne. Tässä kirjassa oli muistaakseni myös tarina, jossa tyttö meni töihin jollekin rikkaalle miehelle, ja joka päivä pyysi kaksi kertaa suuremman palkan kuin oli edellisenä päivänä pyytänyt, eli palkka kasvoi lyhyessä ajassa aivan valtaviin lukemiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisesti kyseessä on Hans Magnus Enzensbergerin Numeropiru, jonka on kuvittanut Rotraut Susanne Berner (suom. 1998).