Mikä on kyyhky- tai sorsa-aterian hiilijalanjälki jos ajatellaan vain haulikonpatruunan osuutta yksittäisen linnun metsästyksessä?

Kysytty

Mikä on kyyhky- tai sorsa-aterian hiilijalanjälki jos ajatellaan vain haulikonpatruunan osuutta yksittäisen linnun metsästyksessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaus kysymykseesi vaatii vastausta ainakin muutamaan rajatumpaan kysymykseen: Kuinka suuret ovat patruunan tuotannossa ja kuljetuksessa syntyvät päästöt? Kuinka suuret ovat patruunan varsinaisen ampumisen päästöt? Ja kuinka suuret ovat ammutun patruunan kierrätyksen/luontoon jättämisen päästöt? Ja tarkan vastauksen määrittäminen jokaiseen näistä kysymyksistä riippuu puolestaan sekin monesta tekijästä: Millaista patruunaa käytettiin? Mitä ammutulle patruunalle tehdään? Millaisella aseella patruuna ammuttiin? Esimerkiksi Wingfors et. al. (2014): Emission factors for gases and particle-bound substances produced by firing lead-free small-caliber ammunition. J Occup Environ Hyg,11(5). käsittelee erityisesti erilaisten ammustyyppien merkitystä päästöjen arvioinnissa.

Moniulotteisiin ympäristökysymyksiin — kuten kysymääsi — vastataan usein käyttäen niin sanottua elinkaariarviointia (LCA, eli life-cycle assessment), joka pyrkii huomioimaan tuotteen (tässä tapauksessa ammutun patruunan) koko historian — tuotannosta hylkäämiseen asti. Hyvä esimerkki tällaisesta lähestymisestä metsästyksen ympäristövaikutuksiin on Fiala, M. et. al. (2020): LCA and wild animals: Results from wild deer culled in a northern Italy hunting district. Journal of Cleaner Production, 244. (Tämän artikkelin varhainen versio on luettavissa ilmaiseksi täältä) Vaikka kyseinen artikkeli ei keskity nimenomaan kysymiesi lintujen metsästykseen haulikolla, antaa se hyvää osviittaa siitä, miten ammutun patruunan päästöt suhtautuvat esimerkiksi metsästyksen muihin päästöihin: ammutun patruunan päästöt ovat vain pieni osa metsästyksen kokonaispäästöistä, ja selvästi merkittävin päästöjen lähde on tyypillisesti metsästykseen liittyvä matkustus.

Summaten voisin siis sanoa: Ilman lisätietoja kyyhky- tai sorsa-aterian ammuttuun patruunaan liittyvää hiilijalanjälkeä on haastavaa arvioida tarkasti, sillä se riippuu monista tekijöistä. Ammutun patruunan vaikutukset ovat kuitenkin pienet, eikä se ole tyypillisesti kovin keskeinen tekijä arvioitaessa metsästyksen hiilijalanjälkeä.