Mikä on klassisen musiikin tarkka määritelmä? Eli missä tapauksessa jotakin musiikkiteosta voi kutsua klassiseksi musiikiksi?

Kysytty

Mikä on klassisen musiikin tarkka määritelmä? Eli missä tapauksessa jotakin musiikkiteosta voi kutsua klassiseksi musiikiksi?

Vastaus

Vastattu

"Klassinen musiikki" on hyvin karkea yleiskäsite, jolla tarkoitetaan arkipuheessa joko ns. taidemusiikkia yleensä (erotuksena populaari- ja kansanmusiikista) tai hiukan tarkemmin barokkimusiikin jälkeisen "klassismin" ajan taidemusiikkia. Ilmaisulla voidaan tarkoittaa myös minkä tahansa musiikin lajin sisällä pysyvästi suosittuja sävellyksiä: voidaan puhua esimerkiksi "klassisesta 1970-luvun reggae-musiikista" tai "klassisesta rockista" (sillä tosin voidaan tarkoittaa myös taidemusiikista vaikutteita ottanutta rockia).

Mikään edellisistä ilmaisun käyttötavoista ei ole objektiinen eli täsmällisesti ilmaistavissa, koska kyse on pohjimmiltaan esteettisistä ja makuarvioista. Ns. taidemusiikin piirissä toimivat ihmiset ovat usein hyvin eri mieltä siitä, mitä kaikkea voidaan "hyväksyä" taidemusiikin piiriin, mitä ei. Monet pitävät esimerkiksi Johann Straussin valsseja tai Oskar Merikannon lauluja viihdemusiikkina, vaikka hakuteokset perinteisesti määrittelevät molemmat taidemusiikin toimijoiksi. Monen säveltäjän kohdalla historiallinen elinaika on määrittänyt sen, minkä musiikin lajin piiriin on tullut määritellyksi. George Gershwinin ooppera Porgy and Bess on tyylillisesti populaarimusiikkia, vaikka ooppera on ilmaisumuotona perinteisesti "taidemusiikkia".

Musiikissa on valitettavasti paljon käsitteitä, joita käytetään väljästi ja suhteellisesti. "Klassinen musiikkI" on yksi näistä, eikä ole juuri toivoa siitä, että termille koskaan syntyisi yksiselitteistä määritelmää.

Heikki Poroila

21 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tämä lyhyt määritelmä kattaa aika hyvin vastauksen kysymykseen mitä on klassinen musiikki. Se siis on aika vaikea määriteltäväksi. On tietysti monia klassisen musiikin muotoja, joita ei voi kovin helposti katsoa kuuluvan sellaisiin genreihin kuin rock, iskelmä, pop-musiikki j.n.e. Sinfonia, konsertto, sinfonien runo, ooppera, kamarimusiikki, sonaatti kuuluvat pääsääntöisesti klassisen musiikin / taidemusiikin genreen, tai ainakin tarkoitettu kuuluvaksi siihen. Nykytaidemusiikki on vaikeampi asia, koska nykysäveltät eivät usein ilmoita, mihin klassisen musiikin muotoon on sävellys kirjoitettu. Ehkä se ei ole tärkeätäkään.