Mikä on keskimäärin F1-auton kulutus? Paljonko sähköä kuluttaa jäähalli peli-iltana? Paljonko sähköä kuluttaa sanomalehtipaperikone? Mikä on ralliauton…

Kysytty

Mikä on keskimäärin F1-auton kulutus?
Paljonko sähköä kuluttaa jäähalli peli-iltana?
Paljonko sähköä kuluttaa sanomalehtipaperikone?
Mikä on ralliauton kokonaiskulutus esim Jyväskylän kisan aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

F1-auto käyttää kilpailussa noin 60 litraa erikoisvalmisteista bensiiniä sadan kilometrin matkalla. Kun ajomatka yhdessä kilpailussa on reilu 300 kilometriä, auto kuluttaa noin 180-200 litraa bensiiniä yhdessä kilpailussa.

Lisätietoja lähteestä: http://www.nelonen.fi/einstein/jakso20/temppu2.htm

Jäähallien sähkönkulutus vaihtelee merkittävästi riippuen hallien pinta-alasta ja hallien teknisistä ja rakenteellisista ratkaisuista. Eniten energiaa kuluu kylmäkoneiston toimintaan. Suomen Jääkiekkoliiton jääurheiluolosuhteiden ympäristöohjelmassa kerrotaan, että jäähallien energiankulutuksen
määrään vaikuttavat eniten hallin ilman lämpötila, jään pintalämpötila,
jäänhoitoon käytetyn veden määrä ja lämpötila, vaipan lämmöneristyskyky, ilma-
ja vesihöyrytiiveys sekä sisä- ja ulkopintojen pinnoitteen väri ja säteilyominaisuudet. Jäähallien energian kulutuksesta
ei ole olemassa ajantasaista ja kattavaa tilastoa.

Lähteet ja lisätietoa:

http://www.kuluttajatutkimuskeskus.fi/files/5200/2008_04_julkaisu_liiku…

http://www.finhockey.fi/mp/db/file_library/x/IMG/203810/file/SJLYmparis…

Tommi Mäkinen Racing Teamin tiimikoordinaattori Pasi Hagström kertoo Taloussanomien haastattelussa, että tavallisen ralliauton kulutus erikoispikataipaleella on 0,65 litraa polttoainetta kilometrillä. Siirtymätaipaleilla kulutus on 12–15 litraa satraa kilometriä kohden. Keski-Suomen rallissa(Neste-ralli 2007)ajomatka käsitti 360 kilometriä erikoispikataipaleita sekä 1015 kilometriä siirtymäreittejä. Koko kisan läpi ajavalle autolle kertyi ajomatkaa 1 375 kilometriä.

Lähde: http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2007/08/01/ralliauto-kuluttaa-…

Paperikoneen sähköntarve vaihtelee paperi- tai kartonkilajista riippuen. Sanomalehtipaperin valmistuksessa sähkön tarve on noin 570 kWh/t. Luvusta puuttuu massanvalmistuksen osuus. Luvut ovat peräisin kirjasta Häggblom-Ahnger, Ulla
Paperin ja kartongin valmistus / Ulla Häggblom-Ahnger, Pekka Komulainen ; Markku J. Seppälä (toim.). - 2. tark. p.. - Helsinki : Opetushallitus, 2001