Mikä on etunimen Hiski alkuperä ja onko nimi koskaan ollut virallisesti hyväksytty?

Kysytty

Mikä on etunimen Hiski alkuperä ja onko nimi koskaan ollut virallisesti hyväksytty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusi Suomalainen nimikirja kertoo Hiski-nimestä näin:
"Hiskia on Vanhan testamentin nimiä. Juudan kuningas Hiskia hallitsi 716-687 eKr. ja toteutti uudistuksia jumalanpalveluksen arvon kohottamiseksi, mm. murskasi epäjumalien patsaat. Nimi ei ole sisältynyt almanakkaan, muttei silti ole ollut lainkaan harvinainen. Yleisin muoto on Hiski, mutta myös Hiska, Hiskija, Kiia, Kiija ovat olleet käytössä."
Ortodoksisessa almanakassa Hiskin nimipäivä on ollut 2.3. Nimi merkitsee suomeksi "Minun voimani on Herra"

42 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiitos! Tärkeä tieto tämänpäivän juhlatilaisuuteen antti heikkiselle ja hänen lapselleen hiskille! Kiitos.