Mikä on 'Elossa24' sarjan tunnusmusiikki? Tai, löytyykö muuta sydämen sykkeeseen perustuvaa musiikkia?

Kysytty

Mikä on 'Elossa24' sarjan tunnusmusiikki?

Tai, löytyykö muuta sydämen sykkeeseen perustuvaa musiikkia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa sarjan tuotantoyhtiöstä ja he kertoivat, että tunnusmusiikki on sarjan alkuperäisformaatin Keeping Nation Alive -formaattimusiikkia ja sen on säveltänyt Richard Spiller. Sarjassa käytetään myös katalogimusiikkia Epidemic Sound -katalogista.

Sydämen sykkeen tai sydänmonitorin äänen matkiminen on yleistä sairaalasarjojen musiikissa. Hyviä esimerkkejä ovat Ken Freemanin säveltämät tunnussävelmät pitkäikäiseen brittiläiseen sairaaladraamaan Casualty ja sen sisarsarjaan Holby Cityn sairaala.

Sykettä kuulee populaarimusiikissa usein äänitehosteen muodossa. Esimerkeksi Musen "Follow Me" -kappaleessa ja Taylor Swiftin "Wildest Dreams" -kappaleessa on taustalla aidoista sydänmonitoritallenteista samplattu rytmiraita. John Lennonin ja Yoko Onon "John & Yokon" tausta on rakennettu kokonaan tekijöiden sydänmonitoritallenteiden ympärille. 2PM-yhtyeen kappaleessa "Heartbeat" taas käytetään sekä sampleja että matkitaan sykettä muilla soinneilla, ja Alan Parsons Projectin "The Tell-Tale Heartissa" basson pulssi imitoi sydäntä.

Sydämenlyöntejä on käytetty myös erilaisissa meditaatio- ja rentoutuskappaleissa, esimerkiksi tässä.

Lisää esimerkkejä sydämen sykkeen käytöstä musiikissa on listattu täällä ja täällä.