Mikä olisi laadukas kirja liittyen Estonian onnettomuuteen?

Kysytty

Mikä olisi laadukas kirja liittyen Estonian onnettomuuteen? Saisi olla sellainen, joka ei perustuisi salaliittoteorioihin. Faktat ja onnettomuuden eteneminen kiinnostavat, mutta toki saa olla mukana myös pelastuneiden kokemuksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Estonian haaksirikosta löytyy seuraavia suomenkielisiä teoksia:

Aula, Jorma: Estonia: se uppoaa joka yö (1995)

Saari, Matti: Estonia (1995)

MV Estonian onnettomuuden kansainvälinen tutkintakomissio: Loppuraportti Itämerellä 28.9.1994 tapahtuneen matkustaja-autolautan kaatumisen tutkinnasta MV Estonia (2000)

Tapio Kuisma: Tapaus Estonia (2008)

Näissä kirjoissa on muistelmia ja pelastuneiden ja omaisensa menettäneiden kertomuksia:

Aula, Jorma: Estonia: taistelu elämästä (1994)

Pihlajamaa, Terttu: Emme voi unohtaa Estoniaa (1996)

Ellermaa, Einar: Estonian ihmiset: 20 vuotta onnettomuuden jälkeen (2015)

Lisäksi hyväksi kehuttu kaunokirjallinen teos:

Katja Kettu: Hitsaaja (2008)