Mikä olisi hyvä kasviopas kirja, kun haluaisin tutustua pihapiirin ja teiden varsien kasveihin? Mitähän mahtaa olla nuo voikukan ja horsman vieruskaverit.

Kysytty

Mikä olisi hyvä kasviopas kirja, kun haluaisin tutustua pihapiirin ja teiden varsien kasveihin? Mitähän mahtaa olla nuo voikukan ja horsman vieruskaverit.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä perusoppaita yleisimpien kotimaisten kasvilajien tunnistamiseen on olemassa useita, tässä muutama esimerkiksi:

BRUHN MØLLER, Kirsten, Kukat väri väriltä
-650 luonnonvaraista kasvia, jaottelu värien mukaan

FEILBERG, Jon, Kielo ja kissankello : Suomen ja Pohjolan kasveja
- 740 ruohoa, varpua ja heinää sekä 51 puuta ja pensasta eli lähes kaikki tärkeimmät luonnonkasvit systemaattisessa järjestyksessä; järjestetty niin, että toisiaan muistuttavia lajeja voidaan vertailla samalla aukeamalla

Otavan värikasvio
- vuodesta toiseen kenties suosituin kasvikirja; 869 lajia

PIIRAINEN, Mikko, Kotimaan luonnonkasvit
- 500 Suomen yleisintä kasvilajia kasvien sukulaisuussuhteisiin perustuvassa järjestyksessä

PIIRAINEN, Mikko, Luonnonkukat
- lähes 200 kotimaamme kasvilajia, jotka kaikki kuuluvat erottamattomasti suomalaiseen kesämaisemaan; systemaattinen eli kasvien sukulaisuussuhteisiin perustuva järjestys, josta poikettu muutamin paikoin siten, että toisiaan ulkoasultaan eniten muistuttavat kasvit on esitelty peräkkäin vertailun helpottamiseksi