Mikä oli Aurtua? Wikipedia kertoo, että "Aurtua oli vanha suomalainen hopearaha. Kalmarin unionin aikoina ruotsalaiset ja tanskalaiset riitelivät jatkuvasti…

Kysytty

Mikä oli Aurtua? Wikipedia kertoo, että "Aurtua oli vanha suomalainen hopearaha. Kalmarin unionin aikoina ruotsalaiset ja tanskalaiset riitelivät jatkuvasti keskenään. Kun heille tuli riitoja, he yrittivät saada suomalaiset puolelleen lupaamalla heille erilaisia etuja. Suomalaiset saivat esimerkiksi perustaa rahapajan Turkuun. Siellä valmistettuja hopearahoja kutsuttiin aurtuoiksi."

Pitääkö tämä Wikipedian tieto paikkansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuukka Talvion kirjasssa Raha Suomessa ennen euroa (Museovirasto 2002) (s. 12- )kerrotaan, että kansainvälisen kaupan lisääntyessä 1200-luvulla ryhdyttiin Euroopassa painamaan yhä arvokkaampia hopearahoja. Ruotsissa otettiin 1300-luvulla käyttöön runsaan gramman painoinen raha, jota kutsuttiin nimellä örtug. Baltiassa tällainen raha puolestaan oli nimeltään artig. Agricola antoi rahalle suomenkielisen nimen aurto. Myöhemmin on rahasta on käytetty myös nimeä aurtua tai äyrityinen.

Aurrot olivat kaksipuolisia rahoja, joissa olevat kirjoitukset nimeävät niiden löyttäjän ja lyöntipaikan. Ensimmäiset aurrot lyötiin Gotlannissa 1330-luvulla. Ruotsissa aurto otettiin käyttöön Albrekt Mecklenburgilaisen aikana 1370-luvulla. Manner-Ruotsin aurroissa etusivulla oli kuninkaan ja takasivulla lyöntipaikan nimi.

Kalmarin unioni oli pohjoismainen valtioliitto vuosina 1397–1523. Turun rahapaja perustettiin mahdollisesti pian unionin perustamisen jälkeen, todennäköisesti viimeistään vuoden 1410 tienoilla. Turussa lyötiin mm. ruotsalaistyyppisiä aurtoja. Aurtoja on säilynyt mm. Eerik Pommerilaisen (1396-1439), Kristoffer Baijerilaisen (1441-48) ja Kaarle Knuutinpojan ajoilta.

Ruotsin ylimystön piirissä suhtautuminen unioniin oli vaihtelevaa ja vallasta maassa taistelivat kansallinen puolue ja unionipuolue. Unionikunikaat pyrkivät kasvattamaan hallitsijan valtaa ja he pitivät Suomea tärkeänä tukialueena. Erik Pommerilainen nimitti Suomen tärkeimpien linnojen isänniksi Tanskalle uskollisia ylimyksiä ja kehitti Itämaan eli Suomen taloutta ja hallintoa.

Wikipedian artikkeli on siis pääpirteissään oikeassa, joskin siinä asioita on hieman yksinkertaistettu. Rahapajan perustaminen Suomeen liittynee juuri maan taloudelliseen kehittämiseen Kalmarin unioin aikana ja aurtua on vanha Suomessa käytetty hopearaha. Joskin Suomi oli tuolloin osa Ruotsia tai oikeammin Ruotsin laita-aluetta.

Lähteet:

Ihmisen tiet: Suomi ennen autonomiaa (Otava 1999)
Talvio, Tuukka: Raha Suomessa ennen euroa (Museovirasto 2002)